Da handlelystne nordmenn skulle handle på Elkjøps nettside på Black Friday, ble mange sittende i kø. Etterpå kunne vi lese i avisene at elektrokjeden anslår et tap på 50 millioner i omsetning.
Jeg var selv blant de som måtte vente en times tid for i det hele tatt å komme inn på siden. I en virkelighet der konkurrenten er bare et par tastetrykk unna, er det enkelt å "gå til neste butikk", som kan levere samme vare til samme pris.
Ordtaket "ingen kjede er sterkere enn sitt svakeste ledd" er åpenbart gyldig når vi snakker digitale løsninger også. En netthandelsløsning må, uansett utforming, ha tilstrekkelig kapasitet til å betjene det antall kunder som til enhver tid ønsker å handle.
Driftsplattformen må med andre ord være kraftig nok til å ta trafikktoppene. Har bedriften IT-miljøet lokalt, krever det normalt store investeringer i server-kapasitet. Dimensjonerer du miljøet til å dekke 90-50 prosent av trafikktoppene, så kan betydelige inntekter forsvinne til konkurrenten i de trafikktoppene systemet ikke har kapasitet til å ta.
Dimensjonering og utforming av driftsplattform er en utfordring som er universell for enhver virksomhetskritisk digital løsning. Brukeren vurderer verktøyet ut fra den tjenesten som leveres, og hvis det ikke oppfyller forventningene blir det fort stemplet som verdiløst.
Gode responstider er bare ett av flere ledd i denne kjeden. Løsningen må være tilgjengelig og fungere når den skal. Alle funksjoner må virke, og tilfeldige driftavbrudd bør ikke forekomme.
Å utforme og bygge et driftsmiljø som oppfylle de krav man har til funksjonaliteten som skal tas i bruk er med andre ord helt sentralt ved innføring av digitale funksjoner. Å organisere organisere drift og forvaltning av det likeså.
En plattform kan med fordel utformes slik at kapasiteten tilpasses den trafikken som er til enhver tid. Å utnytte mulighetene som ligger i en skybasert driftsplattfom, gjerne i kombinasjon med det du har lokalt, kan gi den kapasitet, fleksibilitet og stabilitet du trenger. Og best av alt - det gir deg mulighet til å betale bare for det du til enhver tid bruker.
- Hjem
- Digitalisering
- Vår tilnærming
- Tjenester
- Kunder
- Om oss
- Jobb hos oss
- Blogg