Hvor i verdikjeden er det forbedringspotensiale, og hvordan kan digital teknologi bidra til å realisere det? Operasjonell effektivitet handler om å sette fokus på virksomhetens verdikjede og hvilket potensial for forbedringer som kan realiseres ved hjelp av digital informasjon og teknologi.
Verdikjeden er i denne sammenheng alle ledd; - i bedriften og "oppstrøms" og "nedstrøms". I treforedling starter denne i skogen, og ender hos en forbruker som har kjøpt et trebasert produkt. I matvareproduksjon starter den hos bonden og ender i din munn.
Det enkleste er å begynne med de delene som er innenfor virksomheten. Er det flaskehalser i produksjonsprosessen som påvirker produktiviteten negativt? Maskiner som stadig stopper, tidsforbruk til omstilling eller vedlikehold av maskiner er eksempler på slike utfordringer.
Finnes det informasjon som kan belyse hva som skjer, hvorfor det skjer, når det skjer, eller bidra til å redusere antall slike situasjoner. Enkelte feilsituasjoner kan være direkte relatert til hendelser tidligere i prosessen, noe som skjer på en maskin eller et transportbånd. Kvalitet på råvarer eller andre forhold i forsyningskjeden kan også være kilder til feil. Informasjon om dette kan være nyttig for å kunne kjøpe rett kvalitet, eller som input leverandøren kan bruke til å forbedre sin verdikjede.
Tilsvarende kan informasjon om kundenes kjøpsmønster bidra til å optimalisere forhold på ferdigvare-siden. Hvem kjøper hva, og hvilke krav har de til leveringsevne? Hva har du på lager, og hvorfor er det slik? I hvilken grad kan du produsere på ordre? Kort sagt, hva finnes av forbedringsmuligheter "nedstrøms" i verdikjeden.
Virksomheten har allerede et omfattende datagrunnlag. Styringsenheter i produksjonslinjene, ERP- og CRM-system produserer data. Utfordringen ligger i å samle og bearbeide disse for å få fram det som er nyttig i styringssammenheng. Om det mangler informasjon, kan det være mulig å få tak i denne, ved hjelp av sensorer, overvåkningsløsninger eller andre kilder, alt etter hva man har behov for.
Digitale hjelpemidler kan være det du trenger for å fikse utfordringer i verdikjeden. Det kan være løsninger som varsler mulige problemer, eller optimaliserer utnyttelsen av de ressursene som er tilgjengelig. Fellesnevner i denne sammenhengen er DATA som gir deg grunnlag for å ta bedre beslutninger.
Forbedringer i bedriftens verdikjede har alltid vært gjort i mindre "etapper". Digital omstilling er normalt også en rekke mindre delprosjekter som hver for seg representerer en forbedring av enkelt-elementer i et helhetsperspektiv. Lean kan følgelig være en aktuell metodikk for gjennomføring av av slike endringsprosesser.